Czas goni wszystkich - Zasady żywienia dla wiecznie zalatanych

 

Ludzie się wiecznie spieszą. Czas goni wszystkich

od dzieci w wieku przedszkolnym do emerytów, którzy wydawaliby się powinni raczej żyć w zwolnionym tempie. Nic bardziej błędnego. Wielokrotnie spotkałem się z opinią ludzi po pięćdziesiątce, którzy twierdzili, że właśnie obecnie odczuwają największy deficyt czasu w swym dotychczasowym życiu. Nieświadomi skutków wiecznego pośpiechu, niedojadania, lub co gorsze jadania byle, czego, w biegu coraz częściej zaczynają skarżyć się na choroby układu trawiennego, rzadko zwracają uwagę na to, że ich ciało przybrało na wadze, a zorientowawszy się, ze zdumieniem stwierdzają- „jak to jest, przecież ja naprawdę nie wiele jem, nie mam na to czasu…” A no właśnie, ów brak czasu poświęconego na racjonalne odżywianie nie sprzyja zdrowiu, a przeciwnie sprzyja narastaniu zbędnej ilości tkanki tłuszczowej.

  Co robić?

 Najprostsza rada - jeść rozsądnie i o czasie. Unikanie śniadania, jadanie dwóch posiłków w ciągu dnia, jedzenie tzw. obiadokolacji w późnych godzinach wieczornych - to najważniejsze uchybienia w naszym codziennym żywieniu. Najważniejszą zasadą prawidłowego odżywiania jest samo jedzenie. Jeżeli jako cel wytyczyłeś sobie redukcję tkani tłuszczowej, to powinieneś jeść nieznacznie mniej od swojego dziennego zapotrzebowania, W żadnym wypadku nie wolno ci się głodzić czy nie jeść np. śniadania lub obiadu. Pomijanie posiłków w czasie dnia na zasadzie, że jeśli opuszczę jeden posiłek to stracę na wadze- to absurd. Tą sama ilość kalorii spożywamy w ostatnim posiłku dnia, tyle, że organizm pomny tego, że nie jest regularnie odżywiany gromadzi zapasy na „głodne godziny”, a więc tkanka tłuszczowa zamiast ubywać, przybywa.

 Zdrowe odżywianie to regularne posiłki, które winny być skomponowane tak, aby zapewniły uczucie sytości, a ich ilość może być swobodnie dostosowywana do indywidualnych preferencji żywieniowych oraz naszego stylu życia. Nie musi to być sześć posiłków. Równie dobrze może to być trzy, ale co ważne, spożywane w regularnych odstępach czasu.

 Woda powinna stanowić 5o % naszych codziennych napojów.

 Nasz organizm powinien być w ciągu dnia regularnie nawadniany. Możemy pić, wodę, kawę, herbatę, (ale bez dodatku cukru), ale warto pamiętać o tym, aby przynajmniej połowę spożywanych płynów stanowiła woda mineralna w żadnym jednak przypadku gazowana. Kupując wodę mineralną warto poświęcić chwilę na sprawdzeniu zawartego w niej składu minerałów, a także zwrócić uwagę czy nie posiada zbyt dużej ilości niektórych pierwiastków niepożądanych przy niektórych schorzeniach np. gastrycznych.

Dieta- tak, ale…

 Jeśli przeczytałeś gdzieś lub ktoś ci powiedział, że zdrowa dieta musi byś skomplikowana i oparta na produktach, których nie znasz nawet podchodzenia – to nie wierz. Prawdziwa dieta oparta jest na dostarczeniu organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych w odpowiednich, zbilansowanych ilościach produktów do niej wcale nie trzeba szukać w wyspecjalizowanych sklepach ze zdrową żywnością. Wystarczy jak do swojego menu włączysz łatwo dostępne, proste produkty takie jak-kasze, ryż, makarony, dobrej, jakości mięso, świeże warzywa, orzechy, miód, owoce.

Tymczasem ludzie zabiegani w ciągu dnia robią najczęściej zakupy w ostatniej chwili, kiedy zorientują się, że w lodówce jest tylko światło. Kupują, więc najczęściej produkty już przetworzone lub też takie, jakie najłatwiej i najszybciej przygotować do zjedzenia. W rezultacie zjadamy byle, co, byle szybko nie patrząc na zawartość szkodliwych dla organizmu tłuszczów, cukru i substancji smakowych. Rezultat- to w krótkim czasie dodatkowe kilogramy na wadze.

Podstawowa rada…

… to planuj swoje odżywianie tak, aby jego podstawą były produkty zawierające duże ilości witamin i składników mineralnych charakteryzujące się niską wartością energetyczną.

 A jeśli już czujesz, że musisz coś przejeść między posiłkami to staraj się, aby mieć zawsze pod ręką w torebce czy teczce lub w schowku samochodu- zdrowe przekąski, – ale nie batony, cukierki czy czekoladki, ale np. suszone owoce, orzechy, pestki dyni itp. I żołądek będzie zadowolony i ważenie sprawi ci także radość. Powodzenia!.